Start je week met een voorsprong - Editie #31

#30・
56

abonnees

33

edities

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

By subscribing, you agree with Revue’s Voorwaarden and Privacybeleid and understand that Start je week met een voorsprong will receive your email address.

Start je week met een voorsprong
Start je week met een voorsprong - Editie #31
Door Jan Huisers • Editie #30 • Bekijk online
Goedemorgen,
op 16 december 2019 verstuurde ik mijn laatste nieuwsbrief. Het is de hoogste tijd om dit leuke initiatief weer eens goed op te pakken want er is best veel gebeurd de afgelopen periode. We zijn 2 jaar verder en de noodzaak voor digitalisering is nog steeds aanwezig. Sterker nog, ik denk dat die groter is dan ooit. Met alle nieuwe mogelijkheden die er zijn in combinatie met een omgeving die ontzettend snel verandert, kun je als bedrijf (maar ook als individu) niet meer om digitalisering heen. We moeten hier met z'n allen grip op krijgen en houden. Digitalisering als basis om te groeien.
Ik start dan ook weer met ontzettend veel energie, plezier en een volle bak aan kennis die ik met jullie wil delen. Elke 2 weken op maandagmorgen kun je weer een ‘verse’ editie in je mailbox verwachten. Laat vooral weten wat je ervan vindt en vertel het anderen.
Veel plezier en inspiratie.

Datakwaliteit, oh leuk!
Het is zo bekend: ‘garbage in, garbage uit’. Toch blijkt het moeilijk om de kwaliteit van de data op een hoger plan te brengen. Wat verstaan we bijvoorbeeld onder kwaliteit, wat is goed en is een beetje goed ook goed… Dat komt zeker niet alleen maar door gebrekkige systemen. Het gedrag van mensen speelt een evenzo belangrijke rol.
Data beheren het kan best leuk zijn. Als je ziet dat de kwaliteit verbetert en je kan op basis van data een beslissing nemen (hoe klein ook), zul je zien dat bij veel mensen het kwartje gaat vallen.
Je kunt aan de hand van deze 6 criteria bepalen of jouw data aan een kwaliteit voldoet:
  • Accuraat: denk bijvoorbeeld aan verouderde adressen of spelfouten in namen en adressen.
  • Compleet: zijn alle gegevens compleet en goed ingevuld. Je primaire proces vaart hier ook wel bij.
  • Formaat: voldoet de data aan de regels? Denk aan het formaat van een telefoonnummer of bankrekening.
  • Consistent: klopt de data onderling? Is een adres bijvoorbeeld in het boekhoudpakket gelijk aan die in het CRM systeem.
  • Dubbel: klanten komen vaak meerdere keren voor in bestanden. Meestal is de informatie in de diverse records anders.
  • Integer: dit gaat om data die niet goed te koppelen valt. Denk aan orders die “zweven” in het systeem en geen klant kennen.
3 misverstanden over datakwaliteit
Er zijn verschillende valkuilen die je moet zien te vermijden. Leer van de fouten die anderen eerder al maakten. Hieronder drie vaak voorkomende misverstanden die leven over datakwaliteit.
  1. Datakwaliteit is een eenmalige exercitie en geen continu verbeterproces. Wanneer de acute noodzaak van goede data verwatert, verdwijnt het van de agenda. En dan blijft het alsnog dweilen met de kraan open.
  2. Data is geen strategische asset. Dan is er misschien ad hoc aandacht voor, maar nooit structureel. Door je datakwaliteit continu te monitoren en hierover te rapporteren, ga je dat veranderen.
  3. Datakwaliteit is iets wat IT moet regelen. De verantwoordelijkheid is dan niet goed belegd. Het verbeteren van je datakwaliteit komt dan nooit echt goed van de grond.
Verhoog de datakwaliteit in jouw bedrijf
Datakwaliteit is een belangrijk aspect op grip te krijgen op je digitalisering.. En het onderwerp wint gelukkig steeds meer aan belangstelling. Toch is het nog lastig om hiermee te starten of de focus vast te houden Wil je ook aan de slag met het verbeteren van je datakwaliteit en wil je hier hulp bij? Of gewoon eens van gedachten over wisselen? Neem contact met mij op.
Klantwaarde in de praktijk
Het gáát om je klant, Het draait om je data.
Om indruk te maken bij de (virtuele) koffietafel
Online loyaltyprogramma's anno nu
10 jaar The Verge
De podcast tip van deze week.
Podcast 🎙 over d️e duistere kant van het internet
En dan nog dit...
  • Er zijn vele zoekmachines. Google is toch wel veruit de grootste, snelste en niet onbelangrijk heel makkelijk. Qua privacy is daar echter nog wel wat te verbeteren. Er is natuurlijk Duckduckgo. daar kunnen de resultaten zeker nog wat beter. Maar kende je You.com al? Privacy vriendelijk en de resultaten zien er aardig uit. Qua vormgeving toch wel heel mooi en overzichtelijk.
  • Tweakers heeft een nieuwe site gelanceerd afgelopen week bestgetest.nl Een mooie kopie van de wellicht bekende site wirecutter.com van de New York Times. Reviews van artikelen. Klinkt simpel, maar heel waardevol en heel handig.
Productiviteit
Notion – De alles in een werkomgeving voor notities, taken, wiki en databases.
Tot zover voor deze week. Doe er je voordeel mee. Als afsluiter een quote die ik een tijd geleden hoorde. Ik geloof hier erg in…
De grootste fout bij het plannen van deadlines? Kiezen voor de eerste van de maand. Ga ALTIJD voor de 28e, 30e, 31e…
Vond je deze editie leuk?
Jan Huisers

Start de week met een voorsprong en krijg een keer per 2 weken op maandag het laatste nieuws en artikelen over data, technologie, digitalisering en innovatie.

Kijk ook op mijn website.

Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Jan Huisers met Revue.
Varenmeent 58, 1218 AR Hilversum.