Bekijk profielpagina

Start je week met een voorsprong - 28 februari 2022

Start je week met een voorsprong
Start je week met een voorsprong - 28 februari 2022
Door Jan Huisers • Editie #36 • Bekijk online
Goedemorgen,
Vorige week had het Noorden van het land de voorjaarsvakantie. Ik was zelf lekker in Oostenrijk van de sneeuw aan het genieten. Deze week mag het Zuiden lekker carnaval vieren. Met veel energie stap ik weer in de nieuwe week!
Ik krijg veel vragen over dashboards en het tonen van informatie. “Kan ik een overzichtje krijgen van….? ”. Het maken van een goed dashboard is nog niet altijd even makkelijk. Ik heb een vijftal tips die je kan gebruiken bij het maken van een dashboard.
Een fijne week!
Jan

Vijf tips voor een effectief dashboard
Het dashboard in je auto vertelt in een oogopslag hoe je wagen ervoor staat. Hoe snel je rijdt, hoeveel brandstof je nog hebt en of je auto onderhoud nodig heeft. Dat is precies waar het ook om draait bij een dashboard voor bedrijfsinformatie: de belangrijkste data moet direct zichtbaar zijn.
Een effectief dashboard is kraakhelder. Het toont de belangrijkste informatie en is duidelijk gevisualiseerd. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je vooral keuzes maken. Alles wat op een dashboard staat, moet essentieel zijn. En ertoe leiden dat je beslissingen kunt nemen die je helpen om beter te presteren. Er zijn meer zaken die bijdragen aan een effectief dashboard. Vijf cruciale factoren op een rij:
1. Ken de doelstellingen van de gebruiker
Iedere gebruiker heeft een andere informatiebehoefte. Een financieel directeur kijkt bijvoorbeeld vooral naar cijfers onderaan de streep, terwijl een manager van een callcenter meer gedetailleerde informatie nodig heeft. Bijvoorbeeld over de prestaties van zijn of haar medewerkers. Een dashboard is geen standaard overzicht voor iedereen. Het is belangrijk om de doelstellingen die je hebt terug te laten komen hierin.
2. Voeg context toe
De kernvraag bij het beoordelen van data is ‘Vergeleken met wat?’ De callcentermanager kan op een dashboard bijvoorbeeld zien dat er in een maand tweehonderd telefoontjes zijn behandeld. Maar met alleen die informatie kan de manager onmogelijk interpreteren of dat goed of slecht is. Zorg daarom altijd voor vergelijkingsmateriaal. In dit geval zou het aantal telefoontjes in dezelfde periode vorig jaar al veel context bieden. Of een weergave van de target voor het aantal behandelde telefoontjes voor de betreffende maand.
3. Benut het beeldscherm optimaal
Een effectief design maken, is makkelijker gezegd dan gedaan. Er is immers veel mogelijk. Laat je daar niet door afleiden. Het eerste waar je op moet letten, is dat alle informatie in één beeldscherm past. Zo hoeven gebruikers niet te scrollen. Benut de beschikbare ruimte daarom optimaal, maar zorg wel dat het leesbaar en overzichtelijk blijft. Lukt dat niet goed? Ga dan na of je de eerste tip goed hebt toegepast: beperk je tot het weergeven van de meest essentiële informatie.
4. Maak het logisch
Neem gebruikers mee in een verhaal. Presenteer daarnaast informatie die bij elkaar hoort in een logische volgorde. Van links naar rechts of van boven naar beneden. Als derde punt zorg je ervoor dat de meest belangrijke informatie opvalt tussen de rest. In het Westen lezen we van links naar rechts. Dat betekent dat de belangrijkste informatie linksboven in je dashboard moet staan. Een extra tip hierbij: laat kleurige randen om de belangrijkste data te benadrukken achterwege. De data zelf moet opvallen, niet de schreeuwerige kleuren van de onderdelen die geen data bevatten.
5. Beperk het aantal soorten visualisaties
Er bestaan misschien wel duizenden varianten van visualisaties. Van staafdiagrammen tot zelfontworpen visualisaties en alles daar tussenin. Een goede visualisatie is makkelijk te begrijpen en zorgt ervoor dat je informatie in een oogopslag tot je neemt. Ga daarom altijd uit van het uiteindelijke doel van de data. Welke antwoorden wil je hebben? En zoek daar dan de juiste visualisatie bij. Gebruik dus nooit een visualisatie alleen omdat het er ‘mooi’ uitziet. Een goed dashboard vertelt alleen wat broodnodig is en richt zich specifiek op de gebruiker. En vergeet niet: als de informatie op een dashboard niet aanzet tot actie om beter te presteren, hoort het er niet thuis. Als je deze elementen in de gaten houdt, wordt je dashboard pas écht effectief!
Om indruk te maken bij de (virtuele) koffietafel
Hoeveel heb jij geskied? Check het met je skipas
Hoe onderzoekers Google Maps gebruikten om de invasie van Oekraïne te volgen
En dan nog dit...
Uit de oude doos: Bill Gates in Late Show op 27 november 1995
Productiviteit
edit.photo. Even snel een foto bewerken
Heb je tips, laat het mij weten via jan@huisers.nl of 06-51622257. Vergeet niet met de duimpjes hieronder aan te geven wat je van deze nieuwsbrief vond.
Ik ben erg benieuwd over welk onderwerp jij meer wilt weten. Wil je mij dit laten weten? Als je een antwoord op deze mail stuurt, krijg ik die in mijn mailbox. Het kan ook via de duimpjes onderaan. Er komt dan een invulveld.
Vond je deze editie leuk?
Jan Huisers

Start de week met een voorsprong en krijg een keer per 2 weken op maandag het laatste nieuws en artikelen over data, technologie, digitalisering en innovatie.

Kijk ook op mijn website.

Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Jan Huisers met Revue.
Varenmeent 58, 1218 AR Hilversum.