Bekijk profielpagina

Start je week met een voorsprong - 17 januari 2022

Start je week met een voorsprong
Start je week met een voorsprong - 17 januari 2022
Door Jan Huisers • Editie #33 • Bekijk online
Goedemorgen,
Vanuit een bewolkt, maar mooi Göteborg wens ik je een mooie week. Weer een mooie verse week ligt te wachten.
Ik heb weer een aantal artikelen gevonden waarvan ik hoop dat ze je aan het denken zetten. Ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt. Laat je het weten? Stuur een reply op deze mail of laat onderaan deze nieuwsbrief een reactie achter.
Jan

Hoe zit het nou met Web3
Vroeger…. was het internet gewoon internet. Met de komst van platformen gingen we het ‘oude’ internet Web1 noemen en de platformtechnologie Web2. Nu is daar ineens Web3. Wat is dat toch? De afgelopen periode heb ik mij daar eens in proberen te verdiepen en ik kan je vertellen… daar is nog geen eenduidig antwoord op te geven.
De algemene strekking lijkt wel dat met Web1 alles werd gedecentraliseerd. Met Web2 werd het gecentraliseerd en met Web3 gaat het weer naar gedecentraliseerd. Dat klinkt heel cryptisch. Web1 was dat er websites kwamen. Mensen gingen spullen proberen te verkopen en je ging alles zelf doen. Server plaatsen, website maken en gas geven. Bij het ontstaan van platformen (Web2) werd dit al meer gecentraliseerd. Met gevolg dat een aantal heel grote partijen hierbij veel macht kregen. Denk aan Amazon, Airbnb en Uber, maar dichterbij ook aan Bol.com en Thuisbezorgd. Web3 gaat over een nieuwe fase van het internet. Web3 is het decentrale internet waarbij data, spullen en identiteit helemaal van jezelf zijn en niet langer in handen van grote tech-bedrijven. In Web3 kunnen we onderling niet alleen informatie, maar ook digitale spullen en cryptovaluta met elkaar uitwisselen. Zonder bank, overheid of tussenpersoon. Gebruikers delen bijvoorbeeld enkel en selectief gegevens met partijen waar ze mee samenwerken. Verder niet. De ‘Log in met Facebook’ -knop is niet meer nodig. Je beheert zelf je gegevens.
Maar Web3 is nog erg pril. Nog lang niet alles werkt goed of is gebruiksvriendelijk. Daarnaast is het nog heel complex en daardoor dus nog niet toegankelijk voor de massa. Je ziet nu platformen ontstaan (Web2) die Web3 functionaliteiten gaan bieden juist om het minder complex te maken en dus naar de massa te brengen. Dat de macht van de grote platformen op een of andere manier minder moet worden, is duidelijk. Maar op welke manier, of of dit de juiste weg is? Ik weet het nog niet. Dat het een beweging is die niet stilstaat is echter wel duidelijk.
Hieronder vind je twee artikelen die ik de moeite waard vind om te lezen. Een heel positief stuk over het verdelen van geld aan de contentmakers en een kritisch stuk over de techniek. 
Wordt zeker vervolgd…
Data een lust of een last?
In deze vreemde tijd, waarin COVID-19 ons nog steeds in zijn greep houdt, is het duidelijk dat digitalisering een onlosmakelijk onderdeel én een noodzakelijkheid is geworden voor onze maatschappij. Klantgedrag is extreem veranderd en de spelregels van ondernemen veranderen continu. Digitale transformatie staat logischerwijs in veel top-3 lijstje van bedrijven. De echte invulling blijft echter vaak hangen tot e-commerce strategie. Helaas wordt dit dan niet altijd bedrijfsbreed gezien met als gevolg geen verbetering van samenwerking met klanten en/of leveranciers.
Uit gesprekken die ik met klanten heb over de realisatie van hun digitale ambities, blijkt dat veel van de uitdagingen terug ter herleiden zijn naar ‘gedoe met data’. Of dat nu gaat om de compleetheid en correctheid van product data op de website, de uitdagingen om klantdata samen te voegen, of om te komen tot verbeterde analytics, het is vaak gedoe en de echte kennis ontbreekt. Data wordt nog onvoldoende gezien als de brandstof voor de digitaliseringsmotor.
Het data-fundament is vaak ontoereikend voor digitale ambities
Uit quick scans blijkt dat het data-fundament vaak maar matig op orde is. Ik hoorde laatste een typisch voorbeeld: “Data werd bij ons steeds als iets van IT gezien, moeilijk, complex en best technisch en bovendien opgesloten in systemen en databases die door IT beheerd worden”. Langzaam gaan bedrijven zich realiseren dat het gedoe met data niet langer een IT verantwoordelijkheid is en dat juist de business de verantwoordelijkheid voor data moeten nemen. Dat begint met kleine stapjes en helaas ook vaak met vallen en opstaan. Huidige data is maar beperkt betrouwbaar en het vergt veel energie om tot ‘iets zinnigs’ te komen.
Maar hoe dan?
Als in een adviesrapport of een strategieplan staat dat digitalisering en data belangrijke componenten zijn voor toekomstig succes, dan klinkt dat heel mooi De kernvraag is echter “hoe dan?” Waar begin ik nu zo digitale reis? Welke kennis en kunde moet ik opbouwen? Welke stakeholders moet ik hierin betrekken en waar ligt het eigenaarschap voor zaken? Wat moet ik qua data gerelateerde processen inrichten en welke tooling heb ik daarbij nodig? Dit zijn al heel veel vragen en ik kan je vertellen…. er zijn er nog veel meer. Maar wegzakken in vragen is geen oplossing. Begin met kleine stapjes. Welke data is wel betrouwbaar, wat zegt die data en hoe kun je deze data nog verder verbeteren om de juiste antwoorden te krijgen. Zowel vanuit management en directie ga je een visie op data vormen. Start met een pilot en ga het gesprek binnen het bedrijf aan. Wat is er al, welke bronnen zijn er al en vooral welke kennis is er al en welke waarde heeft dit? Kortom, maak een inventarisatie en beweeg. Net zoals met sporten, je kunt niet in een keer een marathon rennen, daarvoor moet je veel en langdurig trainen. Begin gewoon eens met een kilometer. Voorkom dat data een last blijft in je organisatie. Ik help je graag met het maken van een inventarisatie en een opvolgend stappenplan en dataplan. Dat vind ik leuk, kan ik goed en doe ik graag. Zo wordt data geen last maar een lust!
Om indruk te maken bij de (virtuele) koffietafel
Documentaire: "Reference Man"
De zelfrijdende tractor van John Deere wakkert het debat aan over AI in de landbouw
En dan nog dit...
Steve Jobs introduceert de  iPhone in 2007
Productiviteit
If This Than That (IFTTT)
Heb je tips, laat het mij weten via jan@huisers.nl of 06-51622257. Vergeet niet met de duimpjes hieronder aan te geven wat je van deze nieuwsbrief vond.
Vond je deze editie leuk?
Jan Huisers

Start de week met een voorsprong en krijg een keer per 2 weken op maandag het laatste nieuws en artikelen over data, technologie, digitalisering en innovatie.

Kijk ook op mijn website.

Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Jan Huisers met Revue.
Varenmeent 58, 1218 AR Hilversum.