Bekijk profielpagina

Start je week met een voorsprong - 14 maart 2022

Start je week met een voorsprong
Start je week met een voorsprong - 14 maart 2022
Door Jan Huisers • Editie #37 • Bekijk online
Goedemorgen,
De dagen worden alweer langer en het weer wordt steeds lekkerder. Ga dus vooral lekker regelmatig naar buiten tussen twee overleggen door en geniet van de zon!
In deze nieuwsbrief heb ik een artikel gemaakt over producten en diensten die je als een service kunt verkopen. Ik heb de afgelopen weken regelmatig vragen gekregen over wat dit nou exact wel en niet is en wat data hier nou mee te maken heeft. Een mooie nieuwe kans om je producten of dienst te verkopen aan je klanten.
Vandaag, 14 maart, is het ook Pi-dag. Van harte gefeliciteerd :)
Ik wens je een fijne week.
Jan

Producten en diensten als een service
Je kan het tegenwoordig zo gek niet meer bedenken, of een product of dienst is ‘As-a-Service’ af te nemen: software, fietsen, en zelfs scheermesjes, spijkerbroeken en cv-ketels. De verschuiving van bezit naar gebruik is zonder twijfel een van de belangrijkste economische transities van deze tijd, mogelijk gemaakt door technologie.
Alles wat in abonnementsvorm aangeboden wordt, heet tegenwoordig ‘As-a-Service’, ook als het die naam eigenlijk niet verdient. Want niet alles is natuurlijk een abonnement. Soms is het gewoon huur of lease. De kern van het antwoord zit in het woordje ‘service’. Je ziet tegenwoordig dat veel ook veel de term “servitisation” hiervoor wordt gebruikt.
Ontzorgen en daardoor waarde creëren 
Het ‘As-a-Service’- model was in de zakelijke markt al langer in opmars in de vorm van bijvoorbeel printers of verlichting. De consumentenmarkt is ook helemaal om. Denk bijvoorbeeld aan Swapfiets. De reden waarom deze dienst zo succesvol is, is dat je als gebruiker echt nergens meer naar om hoeft te kijken. Je hoeft geen fiets meer te kopen, maar betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik van een fiets – het standaard abonnementsmodel.
De service van Swapfiets zorgt voor de populariteit van deze dienst. Zelf je band plakken? Hoeft niet meer. Naar de fietsenmaker voor onderhoud? Nee, daar zorgt Swapfiets voor. Is je fiets kapot? Dan repareren monteurs van Swapfiets deze op de dag zelf. Bij een kleine reparatie ter plekke, als het een grotere klus is dan wordt je fiets ‘geswapt’ voor een nieuwe. Wanneer de fiets gestolen is, betaal je een klein eigen risico, wordt er gezamenlijk aangifte gedaan en krijg je direct een nieuwe fiets mee. Je fietst weer vrolijk verder.
Nieuwe businessmodellen
In de zakelijke markt bestaat het al wat langer. Als startpunt wordt de komst van Salesforce.com gezien, de eerste zakelijke software die je niet meer hoefde te kopen, maar in de browser, als abonnement afnam – ook wel Software-as-a-Service genoemd. Niet veel later volgden vele varianten waarbij je ook hardware als een dienst kan afnemen. As-a-Service is een interessant businessmodel voor het bedrijfsleven, omdat er gemakkelijk op- en afgeschaald kan worden. Dat is bijvoorbeeld handig als bedrijven het lastig vinden om vooraf in te schatten hoeveel hardware ze nodig hebben of het leuk vinden om de nieuwste producten in te zetten. Een voordeel voor de klant is dat de investering vaak lager is: je betaalt vaak per maand.
Data is het sleutelwoord
Een grote reden waarom As-a-Service zo populair is, is juist dat je als eindgebruiker nergens meer naar om hoeft te kijken. En hier komt vaak data in beeld. De producten die je afneemt zijn eigendom van de leverancier. Zij hebben er belang bij dat het product zo goed mogelijk blijft werken met zo min mogelijk onderbrekingen. Veel producten worden daarom voorzien van sensoren zodat de leverancier op afstand mee kan kijken met het gebruik en verbruik. Op die manier kan de leverancier tijdig storingen signaleren en (preventief) ingrijpen en kan de klant ongestoord gebruik blijven maken het product. Vooral dat laatste is natuurlijk belangrijk. Vaak hebben ‘As-a-Service’ - diensten korte contracten en je wilt er als leverancier natuurlijk voor zorgen dat de abonnementen zo lang mogelijk blijven lopen. Verbonden blijven met je klant en waarde blijven leveren is dus essentieel.
Gebruiker staat centraal
De term As-a-Service kan je dus pas gebruiken als dit betekent dat je de klant volledig ontzorgt in service en beheer. De uiteindelijke gebruiker staat daarbij altijd centraal. Dat betekent dat je goed moet luisteren naar wat een klant nu eigenlijk nodig heeft en je óók moet focussen op wat voor gebruikers van die klant belangrijk is.
Net als bij de fiets met de blauwe voorband stopt de service niet bij het leveren van apparatuur, maar voorziet het gebruikers ook in het onderhoud ervan. As-a-Service is dan ook geen dure term voor een leaseconcept, maar gaat dus veel verder. In plaats van het simpelweg leveren van een product, neemt het de klant zorg uit handen en voorziet het in een stuk gemak.
Om indruk te maken bij de (virtuele) koffietafel
Nieuw dashboard toont knelpunten van fietsers door de stad
South by Southwest congres is er weer
Energieopwek.nl - Inzicht in de actuele  opwekking van duurzame energie in Nederland
Productiviteit
Heb je tips, laat het mij weten via jan@huisers.nl of 06-51622257. Vergeet niet met de duimpjes hieronder aan te geven wat je van deze nieuwsbrief vond.
Ik ben erg benieuwd over welk onderwerp jij meer wilt weten. Wil je mij dit laten weten? Als je een antwoord op deze mail stuurt, krijg ik die in mijn mailbox. Het kan ook via de duimpjes onderaan. Er komt dan een invulveld.
Vond je deze editie leuk?
Jan Huisers

Start de week met een voorsprong en krijg een keer per 2 weken op maandag het laatste nieuws en artikelen over data, technologie, digitalisering en innovatie.

Kijk ook op mijn website.

Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Jan Huisers met Revue.
Varenmeent 58, 1218 AR Hilversum.