Start je week met een voorsprong - 14 februari 2022

#35・
58

abonnees

39

edities

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Door je te abonneren, ga je akkoord met de Voorwaarden en Privacybeleid van Revue en begrijp je dat Start je week met een voorsprong jouw e-mailadres zal ontvangen.

Start je week met een voorsprong
Start je week met een voorsprong - 14 februari 2022
Door Jan Huisers • Editie #35 • Bekijk online
Goedemorgen,
Vandaag een nieuwsbrief over het delen van je data. Aan de ene kant de voordelen die het kan bieden, maar aan de andere kant ook wat meer kritische stukken over de data die je als persoon deelt en wat je wellicht niet altijd gelijk door hebt. Hopelijk zet het jou aan het denken. Misschien wel tijdens de productiviteitstip. Ik wens je een fijne week.
Groeten,
Jan

Deel je data
Wie data uitwisselt en data deelt met andere organisaties, krijgt meer informatie. Of andere informatie. Je krijgt daardoor meer inzicht en nieuwe ideeën; bijvoorbeeld over nieuwe diensten of producten. Of je ziet hoe je bestaande diensten en producten kunt verbeteren of gerichter kunt aanbieden.
Maar laten we eerst eens kijken naar wat er allemaal komt kijken bij data delen. Ik krijg wel eens te horen: “Ja, dat ga ik dus niet doen hè, informatie delen met mijn klanten of leveranciers. Straks weten ze alles van mij.“ Nu pleit ik er niet voor om zomaar alles met iedereen te delen. Integendeel zelfs. Maar het delen van data, informatie of kennis kan zeker voordelen hebben als je het goed inzet. Denk bijvoorbeeld aan het delen van productieplanningen, zodat je transporteur op het juiste moment de goederen kan ophalen waardoor stilstaan voorkomen kan worden. Of denk bijvoorbeeld aan dat jouw klanten een goede voorspelling kunnen geven van geplande verkopen, zodat jij als leverancier daarop jouw planning kan aanpassen. Een ander mooi voorbeeld is gedeeld gebruik van artikelbestanden zodat bestellen makkelijker en met minder fouten gaat.
Slim data uitwisselen en data delen
Als je data wilt delen met andere bedrijven, krijg je te maken met spelregels. Ik zal een paar belangrijke spelregels uitlichten. 
  • Wie is de eigenaar van de data? In eerste instantie lijkt dit makkelijk. Ik lever iets, dat is van mij. Maar stel dat jouw klant hier slimme dingen mee gaat doen en jouw data gaat combineren met een andere dataset. Van wie is die data dan?
  • Hebben we het over dezelfde informatie? Met een moeilijk woord: Interoperabiliteit. Hoe meer we automatiseren hoe belangrijker het wordt dat systemen elkaar begrijpen. Een mooi voorbeeld is verpakking. Hebben we het over een doos, verpakking of pallet? Het zal niet de eerste keer zijn dat er een pallet schroeven geleverd wordt, terwijl de klant 1 doosje bedoelde.
  • Spelen persoonsgegevens een rol in het data delen? Je hebt dan al snel te maken met de AVG. Regel dit vooraf.
  • Gecontroleerde toegang. Als bedrijf wil je alleen het gedeelte van je data delen dat je daadwerkelijk wilt delen én alleen aan partijen die je toegang wilt geven. Het streven is dus ‘gecontroleerde toegang van de beschikbare data’, met andere woorden: een datadeel-infrastructuur gebaseerd op standaarden (zowel juridisch als technisch).
  • Maak gebruik van standaarden. Om het schaalbaar en zeker ook werkbaar te houden moet je informatie standaardiseren. Maak je bijvoorbeeld gebruik van productinformatie, dan kun je denken aan de standaarden die GS1 gebruikt (uitgevers van EAN-codes voor barcodes). Veel sectoren hebben ook eigen standaarden. Zorg dat je daaraan voldoet. 
  • Denk na over een mogelijk verdienmodel. Wat is jouw data waard? Levert het veel waarde voor je klanten of leveranciers op, dan kan dat mogelijk handig zijn om in te zetten bij meerjarige contracten of bijvoorbeeld bij prijsonderhandelingen.
Ook hier geldt natuurlijk weer: begin klein en experimenteer. Ik heb een aantal aansprekende voorbeelden waar ik je mee kan helpen. Bel mij gerust, dan help ik je graag met de eerste stappen.
Om indruk te maken bij de (virtuele) koffietafel
Persoonlijke advertenties op veel websites in strijd met privacy
Stichting van Klöpping wil miljard terugvorderen van Apple en Google
Magnetische storm vernietigt veertig satellieten van SpaceX
En dan nog dit...
Privacyrede door Kees Verhoeven in TivoliVredenburg of online
Alexa, waarom bewaar je al mijn gegevens?
Een paar weken geleden kwam ik een artikel tegen waarin beschreven werd hoe je inzicht kunt krijgen van je data die Amazon van je bewaart. Nu koop ik daar eigenlijk vrij weinig en ik heb maar heel kort een Amazon Prime abonnement gehad. De Amazon Alexa heeft wel een tijd in de woonkamer gestaan, maar die heb ik uitgezet omdat het aan- en uitzetten van de lampen ook anders kan. Uit nieuwsgierigheid heb ik mijn data opgevraagd. Dat duurde een paar weken. Het resultaat was een ZIP bestand van zo'n 70MB. Heel veel tekstbestandjes niet heel spannend, maar toen stuitte ik op het mapje “Audio” met 842 geluidsbestanden. Letterlijk elk Alexa-commando dat wij ooit gegeven hebben heeft Amazon bewaard. Ik vond het eigenlijk wel heel shocking (ok, soms ook wel heel grappig). Een paar voorbeelden: 1, 2 en 3. Je eigen stem terughoren (en van de anderen) is al heel gek, maar dat ze echt alles gestructureerd bewaren in een tabel met datum, tijd, tekst en antwoord had ik mij niet gerealiseerd. Misschien heel naïef, maar een slimme speaker is gewoon een spion. Nu verwacht ik dat Google Home dit niet anders doet. Iets om je te realiseren als je slimme technologie in huis haalt. Zo benieuwd wat die ‘slimme’ deurbel met camera allemaal bewaart. Daar worden ongetwijfeld nog meer gekke dingen mee gedaan. Gezichtsherkenning is immers vrij makkelijk tegenwoordig. Eigenlijk wil ik het niet weten… Hieronder twee linkjes hoe je je data bij zowel Amazon als Google kunt opvragen. Je moet wel geduld hebben, want het duurt een paar weken voordat je je data krijgt.
Google weet ongelofelijk veel van je en jij kunt kijken wat precies!
Amazon persoonlijke gegevens opvragen
Productiviteit
Deze week iets anders dan anders. Ga naar buiten! Zoek lekker de frisse lucht op. Net voordat je weer een volgende Teams meeting ingaat. Of begin de dag met een wandeling, stukje fietsen of lekker even hardlopen.
Afstandmeten.nl
Heb je tips, laat het mij weten via jan@huisers.nl of 06-51622257. Vergeet niet met de duimpjes hieronder aan te geven wat je van deze nieuwsbrief vond.
Ik ben erg benieuwd over welk onderwerp jij meer wilt weten. Wil je mij dit laten weten? Als je een antwoord op deze mail stuurt, krijg ik die in mijn mailbox. Het kan ook via de duimpjes onderaan. Er komt dan een invulveld.
Vond je deze editie leuk?
Jan Huisers

Start de week met een voorsprong en krijg een keer per 2 weken op maandag het laatste nieuws en artikelen over data, technologie, digitalisering en innovatie.

Kijk ook op mijn website.

Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Jan Huisers met Revue.
Varenmeent 58, 1218 AR Hilversum.