Bekijk profielpagina

HSRS Connecting the dots Nieuwsbrief - Editie #4

Goedemorgen, Vanuit een regenachtig Hilversum een mooie volle nieuwsbrief. Deze week over online adve
Start je week met een voorsprong
HSRS Connecting the dots Nieuwsbrief - Editie #4
Door Jan Huisers • Editie #4 • Bekijk online
Goedemorgen,
Vanuit een regenachtig Hilversum een mooie volle nieuwsbrief. Deze week over online adverteren, een kijkje in de datasets van het KNMI en wat gebeurt er als Google een bankvergunning krijgt.
Veel plezier. Heb je tips en/of verbeteringen, laat het mij weten via jan@hsrs.nl
Een goede week!
Jan

Valse beloften van online advertenties
Is online adverteren nog zinvol? Je moet heel goed nadenken hoe je je euro’s uitgeeft, want het is zeker geen exacte wiskunde. Sterker nog, als ik onderstaand artikel lees denk ik dat niemand echt het antwoord weet.
Ga bijvoorbeeld gebruik maken van de data die je al hebt, combineer dat met open data sets en neem eens een ander pad dan de methodieken die Google en Facebook gebruiken. Blijven experimenteren en meten is essentieel.
Dit is de nieuwe internetbubbel: online advertenties - De Correspondent
Mocht je niet het hele artikel willen of kunnen lezen, hieronder een interview met een van de schrijvers Jesse Frederik (10 minuten)
Dit is de nieuwe techbubbel • Z zoomt uit
Dit is de nieuwe techbubbel • Z zoomt uit
Bankvergunning voor Google
De EU-lidstaten Ierland en Litouwen hebben Google’s aanvraag voor een bankvergunning geaccepteerd. De internetgigant is daarmee het eerste technologiebedrijf dat financiële diensten mag aanbieden in Europa. 
Het gaat om twee verschillende licenties waarmee Google steeds meer op een heuse digitale bank gaat lijken. De door Litouwen verstrekte vergunning is een zogenaamde E-Money-licentie. Dit houdt in dat Google in dat land via de nieuwe Europese Payment services-richtlijn (PSD2) mag werken. Dankzij deze licentie krijgt Google, als de consument daarmee instemt, inzicht in bankrekeningen en kan het zelfs banktransacties uitvoeren in naam van die persoon. Omdat Litouwen lid is van de Europese Unie, lijkt het slechts een kwestie van tijd te zijn totdat Google dezelfde financiële rechten krijgt in andere lidstaten.
Was ik een bank, ik maakte me zorgen over Google
Van data naar inzicht...
De NRC dook in de data van de KNMI. Op basis van temperatuur en neerslag laten zij heel duidelijk het verloop zien van 100 jaar data. Erg boeiend.
Hoe Nederland opwarmt en de neerslag extremer wordt - NRC
KNMI heeft een zeer ruime dataset beschikbaar die vrij toegankelijk is. Zeer informatief. Voor een mooi project hebben wij KNMI data gebruikt om dagelijkse temperatuur van de verschillende weerstations in Nederland te ontvangen. Deze data werd gecombineerd met data uit cv-ketels om storingen of vreemd gedrag te detecteren met als doel snel te kunnen reageren bij storingen en de klant snel te kunnen helpen.
De paarse krokodil.
In 2011 kwam Ohra met een commercial over overdreven en klantonvriendelijke bureaucratie en regelzucht. De paarse krokodil is in de loop van de jaren hier een metafoor voor geworden.
Afgelopen woensdag kwam ik het volgende tegen op Twitter. Een schrijnend voorbeeld van bureaucratie. Helaas niet in belang van de klant. De arts heeft een paarse krokodil stempel om deze nonsens kracht bij te zetten.
Marco Blanker
Het roer is nog steeds niet om blijkt uit deze mail van een kinderfysiotherapeut. Beste zorgverzekeraars, waarom denkt u dat ik het bij deze groep kinderen beter weet dan de specialisten op dit gebied? #HRMO https://t.co/HFdDCGVsJL
4:51 PM - 23 Jan 2019
En dan natuurlijk nog even de commercial.
Paarse krokodil - commercial OHRA
Paarse krokodil - commercial OHRA
Welke ‘Paarse krokodillen’ heb jij in je werk? Ik hoop dat je ze herkent en dat je ze kan gaan elimineren. Is voor iedereen beter!

Stuur vooral de nieuwsbrief door naar je collega’s. Ik zou het ook erg leuk vinden als je hieronder je reactie achterlaat :).
Hoe vond je deze editie?
Jan Huisers

Start de week met een voorsprong en krijg iedere maandag het laatste nieuws en artikelen over data, technologie, digitale transformatie en innovatie.

Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Jan Huisers met Revue.
Varenmeent 58, 1218 AR Hilversum.